Spela på språng

Nintendo har länge varit regerande mästare när det kommer till mobila spelkontroller. Det första lyckade experimentet hette Game and Watch och var som det låter, både ett spel och en klocka. Enheterna hade bara ett spel och ville man ha något annat fick man köpa en helt ny, annan modell.

Spelen var som populärast på 80-talet ända fram till slutet då Nintendos nästa revolution, Gameboy, lanserades. Gameboy hade till skillnad från Game and Watchenheterna möjligheten att byta spelen som var sparade på små kassetter. Enheter är i dagens mått väldigt enkel. Skärmen var liten, lågupplöst och monokrom och ljudet levererades via antingen en liten inbyggd högtalare eller ett hörlursuttag. På många sätt var upplevelsen väldigt lik den man kunde få med NES fast utan färg.

Allt eftersom kom Nintendo med nya versioner som var mindre, hade större skärm och bättre grafik. Enheterna var länge helt dominerande när det kom till mobila spelkonsoler, ända fram till Nintendo valde att släppa en helt ny enhet.

Året 2004 lanserade Nintendo sin helt nya spelkonsol Nintendo DS. Enheten hade förutom betydligt starkare hårdvara även två skärmar placerade vertikalt i förhållande till varandra. En av skärmarna var även tryckkänslig vilket möjliggjorde en helt ny typ av kontroll för spelen.

Spelkonsolen blev snabbt en hit och har enligt de senaste siffrorna sålts i över 154 miljoner exemplar (fördelat på fyra versioner).  Uppföljaren till enheten blev kallad Nintendo 3DS och hade tillsatt en 3d skärm till enheten. Enheten blev inte riktigt lika lyckad. Till stor del för att en ny spelare började dyka upp på marknaden.

Vid denna tidpunkten hade nämligen mobilerna vuxit sig allt starkare och många var hårdvarumässigt flera gånger starkare och bättre än Nintendos alternativ. Detta gjorde att alla förutom de allra mest inbitna spelarna valde att inte bära med sig en extra spelkonsol då de redan hade en i fickan. Mobilerna hade dessutom spel som inte fanns på Nintendos konsoler och mycket bättre utnyttjade mobilernas möjlighet att alltid vara uppkopplad till internet.

Idag har till och med Nintendo själva gått ut med att de kommer börja producera spel för mobilen, om än i begränsad utsträckning.